PŘÍBĚHY A VÝZNAMY OBRAZŮ MARTINA ODLASE
Co je ukryto za vrstvou akrylu a laku? Proč je na prvním obraze holubice, na dalším kotva a třetí žádný viditelný symbol nemá? Jaké tajemství je za úspěchem slavných obrazů? Jsou to příběhy a významy, které stojí za kvalitou uměleckých děl. Někdy nám pomáhají navázat s obrazy kontakt, jindy si je k nim sami vymýšlíme. Někteří umělci své obrazy neinterpretují a nechávají na divákovi příběh najít. Jiní zase popisují své záměry rádi. Tak či onak, pokud narazíte na obraz bez obsahu, s velkou pravděpodobností na něj i rychle zapomenete.
Vystavené obrazy Martina Odlase v Galerii Josefa Lieslera mají příběhy i významy. A jaké to jsou? Pojďme si některé vyprávět.
Obraz Hlubiny
Na první pohled jednoduchou interpretaci nese nejnovější obraz pojmenovaný Hlubiny. Kotva, jako hlavní motiv, je symbolem naděje, bezpečí, síly nebo věrnosti v lásce. S tímto vysvětlením bychom se mohli spokojit. Autor ovšem nabízí mnohem hlubší příběh. Obraz totiž vznikal v době, kdy hledal cestu odněkud, kde strávil velkou část života, a kde prožil šťastná a těžká období. Méně příznivá období ke konci převládala, tak se rozhodl odejít. Naděje však umírá jako poslední a tu autor ztvárnil jako kotvu. Znamená to, že vždy se někdo nebo něco objeví a pomůže nám jít v životě dál. Příběh obrazu tak končí zavřením dveří a otevřením nových v podobě nové pracovní příležitosti.
Obraz Volnost
Jaké tajemství skrývá obraz s holubicí? Autor jej pojmenoval Volnost a ztvárnil tak touhu zasvětit svůj profesní život pouze malování. Holubice je jedním z nejznámějších symbolů míru. Tento původně biblický motiv, kdy Noe z archy vyslal ptáky hledat pevninu a po několika dnech se vrátila bílá holubice s větvičkou vavřínu v zobáku jako symbolem míru, použil autor k trochu jinému záměru. Holubice představuje sen, že jednoho dne mu roztažená křídla kreativity umožní věnovat se malování naplno, a že díky vytrvalosti a píli se mu to podaří. Volnost totiž není samozřejmost. Mnohým z nás se sny nesplní nikdy a zbyde po nich pouze hořkost a zklamání. Proto je třeba si vážit dosažených cílů a být pokorný.
Diptych Kontrasty života
Že je život jako houpačka, po vzletu následuje pád, tak o tom je obraz pojmenovaný Kontrasty života. Diptych má dvě části. Jednu pozitivní a druhou negativní. Ta první ukazuje na radosti a krásné životní chvíle, kdy se nám daří a vše je zalité sluncem. Jenže jak už to tak v životě bývá, nic netrvá věčně. Aby byl svět v rovnováze, musí přijít ta druhá, stinná stránka života. Smutek, bolest, neštěstí však také jednou přejdou a tak je to stále dokola.
Obraz Marble
Jaký příběh nese obraz Marble? Marble, neboli mramor, vypráví o smrti. Všudypřítomné a ožehavé téma, které je častým námětem knih a uměleckých děl skrývá mnoho interpretačních podob. Historie umění je plná uměleckých děl inspirovaných smrtí. Někdo chápe smrt jako definitivní konec, po kterém není už nic a jiný jako začátek něčeho nového a mnohdy i lepšího. Umělce smrt všeobecně fascinuje. Obraz Marble vznikl jako vzpomínka na zesnulé rodinné příslušníky, jako pokus o smíření. I když je smrt součástí našich životů, na setkání s ní se připravit nedá. Odchod blízkého člověka bolí a právě ta bolest je vryta do plátna jako epitaf vytesaný do mramoru, jako zapálená svíčka za blízké s jejichž smrtí se autor potřeboval vyrovnat.
Obraz Lapis Lazuli
O sérii obrazů inspirovaných drahými kameny jsem před nedávnem psala článek. Jeden z nich, který je nyní vystavený v galerii, se jmenuje Lapis Lazuli. Charakteristickou kombinaci tmavě modré, černé a zlaté barvy kamene přenesl malíř na obraz a promyšleným uspořádáním a precizním zpracováním navodil uklidňující atmosféru díla stejně, jako drahokam samotný. Záměrem autora, kterého okouzlily barvy a magické schopnosti kamenů, bylo přenést jejich pozitivní působení na plátno a jako v případě drahokamu Lapis Lazuli harmonizovat mezilidské vztahy, dodávat pocit klidu a míru nebo zlepšit vzájemnou komunikaci. Drahé kameny v původním, surovém stavu nejsou ničím výjimečné. Ukrytá krása vynikne až po jejich pečlivém opracování, které zahrnuje broušení a leštění. Teprve pak vznikají umělecká díla, zásahem člověka proměněná v estetický objekt. Stejně tak si také představuji umělce při tvůrčím procesu, jako takového brusiče drahokamů, který dokáže ze surového polotovaru udělat něco nádherného, jako je briliant. Na neopracovaném kameni, stejně jako na bílém malířském plátně začíná náročný proces, na jehož konci vznikne hotový výtvarný klenot. Všechny „drahokamové“ obrazy můžete vidět zde.
Výstava Cesty, na které si tyto obrazy můžete prohlédnout, potrvá v Galerii Josefa Lieslera až do 2. 4. 2023.
0 komentářů